Barok in het M HKA: Tuymans stelt expo ‘Sanguine/Bloedrood’ samen

Liefhebbers van barokke kunst hebben nog tot 16 september de tijd om de visueel weelderige en uitdagende expo ‘Sanguine/Bloedrood’ te bezoeken in het M HKA. Daarin laat curator Luc Tuymans het werk van historische barokkunstenaars in dialoog gaan met dat van hedendaagse kunstenaars.

‘Sanguine/Bloedrood’ verzamelt historische werken van Caravaggio, Francisco de Zurbarán, Anthony van Dyck, Jordaens en Rubens en toont ook hedendaagse barokmeesters als On Kawara, Zhang Enli, Michaël Borremans, Takashi Murakami, Sigmar Polke en Tobias Rehberger. Curator Tuymans koos de tentoongestelde werken naar eigen zeggen op basis van de intensiteit van het beeld, hun artistieke daadkracht en de blik van de maker die naar andere makers kijkt.

Hoogtepunt: ‘Five Car Stud’ van Kienholz

Luc Tuymans slaagde erin om nationale en internationale topstukken naar het Antwerpse Zuid te halen. Zoals ‘Five Car Stud’, een sleutelwerk uit het oeuvre van de Amerikaanse kunstenaar Edward Kienholz. De levensgrote installatie, voor de gelegenheid in een speciaal daarvoor ontworpen tent, dompelt de bezoeker onder in een nachtmerrie van extreem geweld. Ontdek het zelf: na meer dan veertig jaar is het werk nog steeds brandend actueel en heeft het nog niets van zijn expressieve kracht en symboliek verloren.

2018 is Rubensjaar in Antwerpen

De expo van Luc Tuymans is een onderdeel van het groots opgezette stadsfestival ‘Antwerp Barok 2018, Rubens inspireert’. Tijdens het Rubensjaar brengen stad Antwerpen en Toerisme Vlaanderen hulde aan Peter Paul Rubens en zijn barokke culturele nalatenschap. Van juni 2018 tot januari 2019 kan je in Antwerpen, de meest barokke stad van de Lage Landen, heel wat interessante tentoonstellingen, opvoeringen en evenementen bezoeken.

Barokke expo van Paul Kooiker in het FOMU

De expo van Tuymans al bezocht? Sinds afgelopen vrijdag, 29 juni, kan je in het Fotomuseum de eerste grote tentoonstelling van de Nederlandse fotograaf Paul Kooiker bezoeken: ‘Untitled’. Daarin focust hij op het naakt in het werk van Rubens en zijn Nederlandse tijdgenoot Rembrandt. Hij maakt er zijn eigen fotografische kunstgeschiedenis van.