Kunst in de wijk Nieuw Zuid

Nieuw Zuid ademt kunst. Niet alleen is de site één grote ode aan de bouwkunst, het is ook de thuishaven van talrijke kunstenaars, onder wie zowel ontluikende talenten als internationale beroemdheden. Op korte tijd vestigden zich immers vier gerenommeerde galeristen in de stadsontwikkeling die volgens hen zal uitgroeien tot nieuwe trekpleister voor kunstliefhebbers, modeadepten en designfans.

Naast een verregaande duurzaamheid en een uitzonderlijk groen karakter, staat de nieuwe buurt ook gekend om haar markante architectuur. Van bij aanvang was het de bouwheren duidelijk dat Nieuw Zuid de artistieke sfeer van het Zuid moest ademen. Er zouden galerijen komen, kunst in de straat, ruimte voor vernieuwende creatieve initiatieven en een architectuur die de site zou transformeren tot expositieruimte van hedendaagse bouwkunst.  Architecten van over de hele wereld tonen hun talenten op Nieuw Zuid in ontwerpen die tot de verbeelding spreken. Het laatste huzarenstukje is Scheldehof, naar een ontwerp van Zwitsers grootmeester Max Dudler.

Architectuur als meerwaarde voor de buurt

We zagen het gebeuren na de komst van het MAS op het Eilandje en met de inhuldiging van het Havenhuis op Antwerpen Noord: waar een architecturale landmark neerstrijkt, krijgt de hele buurt een nieuw elan. Dat is niet anders voor Nieuw Zuid. “Als bouwheer hebben we van begin af aan ingezet op drie domeinen: architectuur, duurzaamheid en groen. Drie pijlers waarin we zeer sterk geloven”, vertelt Kristof Schellekens, woordvoerder van bouwheer Triple Living.  “We zijn ervan overtuigd dat deze aanpak rendeert, zowel voor de site als voor onze investeerders. Nieuw Zuid staat nu al gekend gekend als architectuursite en genereert daardoor ook internationaal veel aandacht. Architectuurstudenten uit Nederland, Duitsland en Japan hebben de site bezocht. We tellen inmiddels vier kunstgalerijen en ook voor de vastgoedwaarde in de ruimere omgeving is Nieuw Zuid een sterke accelerator gebleken.”

Kunst met attitude: avant-garde met Boris Devis


Everyday Gallery (YYY), zo heet de galerij voor beeldende en toegepaste kunst die Boris Devis hier in mei 2019 opende, in een pand van 350 vierkante meter dat ontworpen werd door POLO Architects. Radicale vrijheid in denken en doen moeten van zijn nieuwe geesteskind de meest hedendaagse galerij ter wereld maken.

Boris Devis, oprichter van Goldwood en bij het grote publiek bekend van het Vier-programma Stukken van Mensen, wil zich in zijn Everyday Gallery (YYY) niet laten beperken tot de gevestigde waarden van de design- en kunstwereld: “Wat me boeit, zijn creatievelingen die een sterke persoonlijkheid in hun werk leggen en zo de tijdsgeest en maatschappelijke context weten te vatten.”

Onbeschreven blad

Omdat Nieuw Zuid een heel nieuwe wijk is en nog weinig historiek heeft, sluit ze perfect aan bij de filosofie van de galerij. “De plek is als een onbeschreven blad dat in alle vrijheid kan worden ingevuld”, aldus Devis. “Bovendien zal de nieuwe Antwerpse wijk de komende jaren ongetwijfeld uitgroeien tot een topbestemming voor mode- en kunstfanaten.”

 

Gallery Sofie Van de Velde en Plus-One Gallery maken de kunstwereld transparanter

Galeriehouders Jason Poirier dit Caulier (PLUS-ONE Gallery) en Sofie Van de Velde (Gallery Sofie Van de Velde) openden in 2017 elk een tweede galerij op Nieuw Zuid, met een gemeenschappelijke ontvangstruimte. Uitzonderlijk, in een wereld die doorgaans als erg gesloten wordt beschouwd.

De verbindende kracht van kunst

Beide galeristen zijn ervan overtuigd dat samenwerking en het delen van kennis een antwoord kunnen bieden op de uitdagingen waarmee de actuele kunstscene geconfronteerd wordt. De verbindende kracht die kunst in zich heeft, moet ook tot uiting komen in de wereld waar ze deel van uitmaakt. Het geloof in de kracht van een gemeenschappelijke ontvangst, verbindt beide ruimtes met elkaar en kan nieuwe inzichten bieden voor de bezoekers. Ook de focus op relaties en samenwerking met andere galeries komt in deze ruimtes aan bod. Vandaag werken ze al samen met minstens 15 andere galeries wereldwijd.

Antwerpen kunststad

Antwerpen blijft voor de galerijhouders de kunststad bij voorkeur. Dankzij z’n rijke historische verleden en levendige potentieel op vlak van mode, kunst en gastronomie, geloven ze in Antwerpen als dé plek om te ondernemen in kunst. Hoewel de galeriescene zich enigszins verspreid heeft doorheen de stad, zijn zowel Sofie als Jason ervan overtuigd dat het Zuid de beste mogelijkheden en kansen biedt, door de combinatie van de historische artistieke context, de sterke ambities van het MSKA, MuHKA en FoMu, en de aanwezigheid van andere galeries.

 

Tim Van Laere Gallery als nieuwe landmark op Nieuw Zuid

Tim Van Laere, de man achter grote kunstenaars als Rinus Van de Velde, Adrian Ghenie, Friedrich Kunath, Tal R en Kati Heck, sloot in 2019 na twintig jaar de deuren van zijn bekende galerij in de Verlatstraat, om een gloednieuw pand te betrekken in Nieuw Zuid. Zijn Tim Van Laere Gallery is de enige laagbouw van de site en ook het enige gebouw dat er volledig in privéhanden is. Het kunstpaviljoen werd ontworpen door OFFICE Kersten Geers David Van Severen.

De grootste van het land

Met een omvang van 1.000 m2 is dit ongetwijfeld de grootste galerie van België en ook het ontwerp is groots in al zijn robuuste eenvoud. Het gebouw is een sequentie van vijf ruimtes, die variëren in volume: een openluchtpatio, een chapel, een white cube, een kantoor en een stockruimte. Een sculptuur op het dak brengt de kunst letterlijk tot in de straten van Nieuw Zuid, een statement van een galerist die vindt dat kunst open en toegankelijk moet zijn voor iedereen. De roze luiken zijn een verwijzing naar de favoriete kleur van de inmiddels overleden kunstenaar Franz West.

Dat grootse opzet was een pure noodzaak, volgens Tim Van Laere: “Als artists gallery is het heel belangrijk om de kunstenaars op elke mogelijke manier te ondersteunen in de ontwikkeling van hun oeuvre. De laatste jaren merkten we echter dat het pand in de Verlatstraat niet langer kon meegroeien met de ambities van de kunstenaars, en daarmee ook van de galerie. Het was tijd voor een volgende stap.”