Begin deze week deed Els Van Doesburg haar intrede op ’t Schoon Verdiep. Onder leiding van de nieuwe burgemeester maakt de bestuursploeg van Stad Antwerpen werk van een gedetailleerd nieuw beleidsplan op basis van het bestuursakkoord. In dat bestuursakkoord is ook aandacht voor de fiets- en wandelburg over de Schelde waarover in het verleden al heel wat inkt gevloeid is.
Koen Kennis, schepen voor Mobiliteit, maakt zich sterk dat de brug er, ondanks veel tegenkanting over de kostprijs, tegen het einde van de legislatuur toch zal komen. De kostprijs van de fietsbrug werd initieel geraamd op 70 miljoen euro, maar blijkt volgens recente ramingen al dik 250 miljoen euro te zullen kosten. “Het idee van een kabelbaan is onderzocht, maar bleek geen volwaardig alternatief, onder andere vanwege de ontoereikende capaciteit,” legt de schepen uit.
De brug zal drie keer per dag zo’n 25 minuten open staan om schepen door te laten. “Met dynamische fietssturing worden gebruikers op tijd verwittigd. Signalisatie zal aangeven dat de brug over 5 minuten zal sluiten en toont een bewegwijzerde alternatieve route.”
Samen met de Scheldetunnel van de Oosterweelverbinding moet de fietsbrug het sluitstuk worden van de fietsring rond de stad. Kennis hoopt dat de nieuwe brug meer mensen zal aanzetten om de fiets te gebruiken voor hun verplaatsingen.
De komst van de nieuwe fietsbrug zorgt er ook voor dat de Scheldekaaien ter hoogte van de Kennedytunnel worden aangepakt. In het verlengde van het nieuwe Kaaipark van 5,5 ha, dat tegen deze zomer klaar moet zijn, zal ook het stuk aan de Kennedytunnel dus verfraaid worden.